Rzetelna informacja - Komisja Nadzoru Finansowego

Data aktualizacji:

Kluczową rolę w każdej zbiórce crowdfundingowej odgrywa kampania reklamowa. Prosta i zrozumiała komunikacja z uczestnikami rynku stanowi wartość dodaną szczególnie w sferze inwestycji i finansów.

Platforma crowdfundingowa powinna także informować inwestorów, że materiały zamieszczane na stronie i w mediach społecznościowych mają wyłącznie charakter promocyjny lub reklamowy, a decyzje inwestycyjne powinni podejmować przede wszystkim w oparciu o dane zawarte w arkuszu kluczowych informacji inwestycyjnych (AKII).

Przypominamy:

  • Rzetelność i dokładność reklamy oraz jej spójność z treścią AKII mają kluczowe znaczenie dla ochrony inwestorów, w szczególności inwestorów detalicznych
  • Do reklam mają zastosowanie przepisy prawa odnoszące się m.in się do ochrony konsumentów i nieuczciwych praktyk rynkowych
  • Prowadzenie reklamy, która wprowadza inwestora w błąd może zostać zakwalifikowane jako czyn nieuczciwej konkurencji bądź nieuczciwa praktyka rynkowa
  • Za niedopuszczalne należy uznać praktyki reklamowe, które prowadzą do  zniekształcania decyzji inwestycyjnych inwestorów
  • Nadzór nad sposobem reklamowania ofert publicznych crowdfundingowych stanowi nieodłączny element funkcji nadzorczej UKNF