Biuro usług płatniczych (BUP) ma obowiązek poinformować KNF o każdej zmianie danych objętych wpisem do rejestru, nie później niż w terminie 14 dni od dnia uzyskania informacji o zmianie. Zmiana danych BUP w rejestrze może polegać na zmianie nazwy, adresu siedziby lub innych danych BUP. Ujawnienia w rejestrze wymaga też zamiar świadczenia usług płatniczych za pośrednictwem agenta oraz zamiar utworzenia oddziału BUP.
Formularz wniosku o zmianę danych dostępny jest tutaj.
Wpis agenta lub oddziału BUP
BUP zamierzające świadczyć usługi płatnicze za pośrednictwem agenta lub przez oddział powinno wystąpić z wnioskiem o zamianę danych w rejestrze. Podjęcie działalności za pośrednictwem agenta lub otwarcie oddziału jest dopuszczalne po uzyskaniu wpisu do rejestru.
Wniosek dotyczący agentów powinien zawierać następujące elementy:
1. imię i nazwisko albo nazwę (firmę) agenta;
2. siedzibę i adres albo miejsce zamieszkania i adres oraz adres głównego miejsca wykonywania działalności agenta;
3. opis mechanizmów kontroli wewnętrznej związanych z zapobieganiem praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
4. imiona i nazwiska oraz funkcje osób zarządzających agentem oraz dokumenty potwierdzające, że osoby te posiadają właściwe kompetencje;
5. dla osób zarządzających agentem dokumenty potwierdzające, że nie zostały prawomocnie skazane za przestępstwo przeciwko wymiarowi sprawiedliwości, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwo przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo, o którym mowa w art. 165a Kodeksu karnego, przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub osobistej lub przestępstwo skarbowe – zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego;
6. numer identyfikacji podatkowej (NIP) agenta, jeżeli taki posiada.
Wniosek dotyczący oddziału powinien zawierać następujące elementy:
1. dane dotyczące oddziałów MIP, obejmujące:
a. nazwę (firmę) oddziału,
b. adres oddziału.
Opłata za wpis agenta lub oddziału do rejestru
Wpis do rejestru agenta lub oddziału BUP (niezależnie od liczby agentów lub oddziałów objętych wnioskiem o wpis) podlega opłacie skarbowej w wysokości 308 zł. Do wniosku należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
Konto opłaty skarbowej:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
ul. Obozowa 57
01-161 Warszawa
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Sposób złożenia wniosku
Wniosek o zmianę wpisu powinien zostać podpisany przez wnioskodawcę lub jego pełnomocnika. W przypadku działania przez pełnomocnika do wniosku należy dołączyć również pełnomocnictwo wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (nie dotyczy to przypadku pełnomocnika, na temat którego przedsiębiorca wpisany do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej opublikował informację w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo podmiotu wpisanego do Krajowego Rejestru Sądowego, który opublikował stosowną informację w Krajowym Rejestrze Sądowym).
Wniosek można złożyć:
1. za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej UKNF (ePUAP): /2447pvjake/SkrytkaESP;
2. za pośrednictwem poczty na adres korespondencyjny:
Komisja Nadzoru Finansowego
ul. Piękna 20
00-549 Warszawa 1
skr. poczt. 419;
3. osobiście – w biurze podawczym KNF czynnym w godz. 8:15-16:00, pod adresem: Komisja Nadzoru Finansowego
ul. Piękna 20
00-549 Warszawa.
Termin rozpatrzenia wniosku
Wpisu agenta/oddziału dokonuje się w terminie 14 dni od dnia otrzymania przez KNF kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku. Następnie KNF wydaje zaświadczenie, które jest przesyłane do BUP.
Zmiana danych BUP lub agenta/oddziału
Zmiana danych w rejestrze może polegać na np. zmianie nazwy lub adresu siedziby, a w przypadku agentów i oddziałów na wykreśleniu agenta lub oddziału, a także na zmianie nazwy (firmy) agenta/oddziału, imienia lub nazwiska agenta, adresu siedziby agenta/oddziału itp. (zmiany nie powodujące rozszerzenia zakresu działalności BUP).
Zmiany te nie wymagają uiszczenia opłaty skarbowej.
KNF dokonuje zmian w rejestrze w terminie 14 dni od dnia otrzymania kompletnego i poprawnie wypełnionego wniosku. Zaświadczenie zawierające zaktualizowane dane w rejestrze jest przesyłane do BUP.