Na wstępnym etapie rozpatrywania wniosku dokonywana jest analiza wniosku pod kątem kompletności i spełnienia wymogów formalnych (np. czy wniosek zawiera wszystkie wymagane informacje i dokumenty). W przypadku braków w tym zakresie, KNF wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia w wyznaczonym przez KNF terminie, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Wnioskodawca może zwrócić się do KNF o przedłużenie wyznaczonego terminu, jednak powinno to nastąpić przed upływem pierwotnego terminu.
W kolejnym etapie, w ramach prowadzonego przez KNF postępowania administracyjnego dokonywana jest analiza merytoryczna wniosku. W przypadku stwierdzenia takiej konieczności, do wnioskodawcy przesyłane jest pismo z uwagami oraz ewentualnym wskazaniem potrzeby dokonania stosownych zmian i uzupełnień dokumentacji złożonej wraz z wnioskiem.
Termin na procesowanie kompletnego formalnie wniosku, określony w ustawie o obrocie, wynosi dwa miesiące, jednak KNF, w przypadku, gdy w wyniku analizy ustali, że przedstawione dokumenty, informacje lub regulacje wymagają uzupełnienia lub poprawy zgłasza te uwagi podmiotowi wnioskującemu. Powyższe może powodować przedłużenie terminu prowadzenia postępowania.
O przedłużeniu terminu prowadzenia postępowania strona jest informowana na piśmie.
Wnioskodawca ma obowiązek niezwłocznie powiadomić KNF o każdej zmianie mającej wpływ na aktualność informacji i dokumentów dołączonych do wniosku, w tym o zmianie składu organów statutowych lub adresu wnioskodawcy. Oznacza to, że w przypadku zmiany informacji i dokumentów dołączonych do wniosku, to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek ich przekazania do KNF, bez uprzedniego wezwania.