Zgodnie z art. 36 ustawy Prawo bankowe bank może rozpocząć działalność po uzyskaniu zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na rozpoczęcie przez bank działalności występuje zarząd banku.
Wniosek o zezwolenie na rozpoczęcie działalności przez bank powinien być złożony w formie pisemnej w czynnym w godz. 8:15-16:00 biurze podawczym KNF:
Komisja Nadzoru Finansowego
Piękna 20
00-549 Warszawa
lub należy wysłać na adres:
Komisja Nadzoru Finansowego
Piękna 20
00-549 Warszawa
skr. poczt. 419
Komisja Nadzoru Finansowego wydaje zezwolenie na rozpoczęcie przez bank działalności po stwierdzeniu, że bank:
- jest należycie przygotowany organizacyjnie do rozpoczęcia działalności;
- zgromadził w całości kapitał założycielski;
- dysponuje odpowiednimi warunkami do przechowywania środków pieniężnych i innych wartości, z uwzględnieniem zakresu i rodzaju prowadzonej działalności bankowej;
- spełnia inne warunki określone w decyzji o wydaniu zezwolenia na utworzenie banku.
Badanie spełniania przez bank powyższych wymagań odbywa się przez przeprowadzenie w banku kontroli na miejscu, w toku której upoważnieni pracownicy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego badają w szczególności:
- zgodność ze stanem faktycznym danych zawartych w dokumentach stanowiących podstawę zezwolenia na utworzenie banku, a zwłaszcza w zakresie:
- prawidłowości dokonania wpłat kapitału założycielskiego,
- źródeł pokrycia kosztów organizacji,
- składu zarządu banku,
- składu akcjonariuszy – założycieli (księga akcji),
- stanu prawnego obiektu przeznaczonego na siedzibę banku,
- zgodności aktu notarialnego i wpisów w rejestrze handlowym z decyzją Komisji i statutem,
- wyposażenie banku w zestaw wewnętrznych regulaminów i instrukcji koniecznych do prowadzenia
- zamierzonej działalności,
- wyposażenie w zestaw stempli i pieczęci,
- wyposażenie banku w niezbędne formularze, druki oraz formularze czekowe,
- stopień przygotowania (wyszkolenia) personelu,
- stosowane techniki księgowania,
- przygotowanie do przekazywania wymaganej przez Narodowy Bank Polski sprawozdawczości,
- wyposażenie banku w sprzęt i oprogramowanie komputerowe,
- wyposażenie banku w inne podstawowe urządzenia biurowe,
- zapewnienie warunków obsługi kasowej oraz zabezpieczenie wartości przechowywanych w banku,
- zabezpieczenie systemów informatycznych,
- właściwe oznakowanie obiektu oraz dostępność i czytelność przeznaczonych dla klientów informacji.
Zezwolenie na rozpoczęcie działalności jest drugim i zarazem ostatnim elementem licencji bankowej. Zezwolenie to traci moc, jeżeli w terminie roku od wydania zezwolenia na utworzenie banku nie rozpocznie on działalności.