Wpłaty i opłaty na pokrycie kosztów nadzoru
Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa na pośrednikach kredytu hipotecznego spoczywa ustawowy obowiązek wniesienia wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru.
Terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat określa rozporządzenie w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad pośrednikami kredytu hipotecznego.
Pośrednik kredytu hipotecznego ustala zaliczkę na poczet pokrycia kosztów nadzoru, w wysokości 0,2% sumy przychodów z działalności pośrednictwa kredytu hipotecznego uzyskanych przez pośrednika kredytu hipotecznego, w tym przez jego agentów, w roku kalendarzowym poprzedzającym rok, za który jest wpłacana zaliczka.
Termin płatności zaliczki i złożenia deklaracji: do 30 czerwca danego roku
Pośrednik kredytu hipotecznego, wpłacając zaliczkę, przekazuje Urzędowi Komisji Nadzoru Finansowego deklarację.
Pośrednik kredytu hipotecznego podejmujący działalność pierwszą zaliczkę wpłaca za rok kalendarzowy następujący po roku, w którym rozpoczął działalność.
Do dnia 30 września każdego roku kalendarzowego zostaje opublikowany Komunikat Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, w sprawie wysokości stawki obowiązującej w danym roku oraz wysokości kosztów nadzoru do pokrycia w danym roku kalendarzowym.
Do dnia 31 października danego roku kalendarzowego pośrednik kredytu hipotecznego przekazuje Urzędowi Komisji Nadzoru Finansowego deklarację o wysokości należnej wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy (jej zawartość informacyjną określa załącznik do rozporządzenia).
Deklaracja pośrednika kredytu hipotecznego o wniesionych wpłatach na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy jest składana w postaci dokumentu elektronicznego przez system e-Deklaracje dostępny pod adresem: https://e-deklaracje.knf.gov.pl/ (ostatnie pięć cyfr mikrorachunku będzie niezbędne podczas zakładania konta użytkownika w systemie). Szczegółowa instrukcja dotycząca składania deklaracji dostępna jest na: https://www.knf.gov.pl/dla_rynku/eDeklaracje
W przypadku powstania nadpłaty zwrot następuje przelewem na rachunek bankowy w terminie 30 dni od dnia złożenia deklaracji.
W przypadku powstania niedopłaty pośrednik kredytu hipotecznego dokonuje wpłaty należności przelewem na rachunek bankowy Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, w terminie w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia komunikatu..
Wpłata na pokrycie kosztów nadzoru ma charakter publicznoprawny, a tym samym Urząd Komisji Nadzoru Finansowego nie wystawia z tytułu jej uiszczenia faktur VAT czy rachunków.
Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należy dokonywać na indywidualne rachunki wygenerowane przez UKNF dla każdego podmiotu.
W razie szczegółowych pytań prosimy o kontakt pod nr telefonu: (22) 262 58 00 lub na adres e-mail: oplaty@knf.gov.pl
Podstawa prawna: