Struktura organizacyjna Urzędu Komisji - Komisja Nadzoru Finansowego

Urząd Komisji

Departament Licencji Bankowych (DLB)

Data aktualizacji:
  • Dyrektor - Wojciech Konopka
  • Z-ca Dyrektora - Piotr Pawłowski
  • Sekretariat tel.: (22) 262 48 13

Do zadań Departamentu Licencji Bankowych (DLB) należą zadania w zakresie prawnej reglamentacji działalności na rynku bankowym, w szczególności wykonywanie zadań dotyczących:

  • dopuszczania do podejmowania i prowadzenia działalności finansowej na terytorium RP w formie banków, oddziałów instytucji kredytowych, działalności transgranicznej instytucji kredytowych, przedstawicielstw instytucji kredytowych, oddziałów i przedstawicielstw banków zagranicznych;
  • dopuszczania banków krajowych do podejmowania i prowadzenia działalności finansowej za granicą w formie oddziału banku zagranicznego, oddziału instytucji kredytowej, przedstawicielstwa banku zagranicznego, przedstawicielstwa instytucji kredytowej, działalności transgranicznej instytucji kredytowej;
  • nabywania lub obejmowania bezpośredniego lub pośredniego akcji lub praw z akcji banku krajowego, zakazu wykonywania prawa głosu z akcji banku krajowego, nakazu sprzedaży akcji banku krajowego, uchylenia zakazu wykonywania prawa głosu z akcji banku;
  • podziału i łączenia banku w formie spółki akcyjnej z innym bankiem lub instytucją kredytową lub nabycia przedsiębiorstwa bankowego lub jego zorganizowanej części;
  • zmian statutów banków krajowych, wydania opinii wobec statutu banku państwowego oraz rozszerzenia terytorialnego zakresu działania banku spółdzielczego;
  • wniosku banku krajowego lub systemu ochrony zrzeszenia banków spółdzielczych w sprawach oceny odpowiedniości osób przeznaczonych do pełnienia funkcji prezesa zarządu banku, członka zarządu odpowiedzialnego za ryzyko istotne w działalności banków, dyrektora i jednego zastępcy dyrektora oddziału banku zagranicznego, powiernika i zastępcy powiernika w banku hipotecznym.
Do zadań DLB należy również:

  • działalność związana z ewidencjonowaniem danych o działających na terytorium RP bankach, instytucjach kredytowych, w tym oddziałach i przedstawicielstwach, oddziałach i przedstawicielstwach banków zagranicznych;
  • monitorowanie zgodności z przepisami prawa składów zarządów i rad nadzorczych banków;
  • monitorowanie realizacji zobowiązań składanych w toku postępowań o utworzenie banku oraz zawiadomień o zamiarze nabycia albo objęcia akcji banku;
  • prowadzenie postępowań administracyjnych zainicjowanych przez departament prowadzący nadzór bieżący – odpowiednio DBK lub DBS – w sprawie zakazu pełnienia funkcji członka zarządu lub członka rady nadzorczej przez osoby odpowiedzialne za naruszenie przepisów ustawy o biegłych rewidentach lub rozporządzenia 537/2014 w zakresie związanym z działalnością banków krajowych, oddziałów instytucji kredytowych i oddziałów banków zagranicznych;
  • prowadzenie bieżącej oceny odpowiedniości osób wchodzących w skład zarządu oraz rad nadzorczych banku, w tym występowanie do właściwego organu banku z wnioskiem o odwołanie członka zarządu lub rady nadzorczej zgodnie z art. 22d ustawy – Prawo bankowe bądź występowanie do DBK lub DBS celem zainicjowania takiego wniosku;
  • monitorowanie bieżącej oceny kolektywnej zarządu banku oraz rady nadzorczej.