Multimedia - Komisja Nadzoru Finansowego

O KNF

Krzysztof Dąbrowski podczas dyskusji pt. „Weryfikacja behawioralna – sposób na bezpieczeństwo klientów banków w Polsce”

Krzysztof Dąbrowski, Dyrektor Zarządzający Pionem Bezpieczeństwa w Urzędzie KNF, wziął udział w dyskusji pt. „Weryfikacja behawioralna – sposób na bezpieczeństwo klientów banków w Polsce”. Dyskusja odbyła się w ramach Cashless Breakfast, którego organizatorem był serwis Cashless.pl.

Główne tezy wystąpienia Krzysztofa Dąbrowskiego:

  • Współpraca i wymiana informacji pomiędzy podmiotami finansowymi są kluczowe dla efektywnego zwalczania przestępczości. Zapobieganie oszustwom jest szczególnie wartościowym działaniem, ważniejszym niż sama identyfikacja oszukańczych transakcji i zwalczanie ich konsekwencji.
  • Podjęcie wieloaspektowych działań, zwłaszcza w obszarze edukacji i świadomości użytkowników, jest kluczowe. Zwiększanie wiedzy na temat zagrożeń w świecie elektronicznych finansów i popularyzacja tzw. cyberhigieny może znacząco zredukować ryzyko stania się ofiarą oszustwa. 
  • Widzimy, że przestępczość staje się coraz bardziej wyrafinowana i koncentruje się na wykorzystaniu manipulacji oraz socjotechniki, po to, aby oszukać klientów, którzy często działają w pośpiechu lub nie są świadomi zagrożeń.
  • Przestępcy stosują różnorodne techniki, aby zachęcić ludzi do podejmowania ryzykownych działań, takich jak wpłacanie oszczędności na fałszywe inwestycje, czasami nawet zaciąganie kredytów. Skala takich operacji rośnie, a straty bywają znaczące. Techniki manipulacyjne obejmują m.in. chwytliwe tematy, aby przyciągnąć uwagę użytkowników, wyłudzić dane i nakłonić do działań.
  • Polski sektor finansowy staje się coraz bardziej odporny na ataki dzięki wieloletniemu wzmacnianiu cyberodporności swoich systemów. Kultura dzielenia się między podmiotami finansowymi wiedzą o nowych schematach przestępstw i technikach oszustw pozwala skuteczniej chronić klientów przed cyberoszustami.