Multimedia - Komisja Nadzoru Finansowego

O KNF

Emil Radziszewski wystąpił na Konferencji "Oblicza współczesnego pieniądza – od gotówki do pieniądza i płatności cyfrowych"

Emil Radziszewski, Dyrektor Zarządzający Pionem Nadzoru Bankowego, uczestniczył w sesji „Jak regulacje zmieniają świat pieniądza i płatności?” podczas Konferencji pt. "Oblicza współczesnego pieniądza – od gotówki do pieniądza i płatności cyfrowych". 

Wydarzenie organizowane było przez Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedrę Bankowości i Rynków Finansowych. Odbyło się w ramach Tygodnia Pieniądza w Mieście Nauki.

Odpowiadając na pytania o cele, priorytety oraz wyzwania, jakie stoją przed Urzędem KNF w zakresie stosowania i wdrażania regulacji, w kontekście bezpieczeństwa, innowacyjności i użyteczności usług płatniczych dla klientów, Emil Radziszewski stwierdził m. in.:

  • „Regulacje nie pozostawiają nam dużego wyboru. To, do czego jesteśmy przeznaczeni, to bycie „watchdogiem” czyli pilnowanie tego, żeby regulacje adresowane do podmiotów nadzorowanych i świadczących usługi, były przez nie przestrzegane. Przede wszystkim więc nadzór skupia się na zapewnieniu bezpieczeństwa usług. Co nie znaczy, że na innowacjach finansowych się nie skupiamy – to też jest część naszego mandatu zapisanego w ustawie o nadzorze nad rynkiem finansowym”.
  • „W porównaniu do stanu sprzed 5 lat obserwujemy jednak spadek zainteresowania naszym programem „Innovation Hub” w obszarze płatności. W mojej ocenie polski rynek nasycił się innowacyjnymi metodami płatności i nie za bardzo jest jeszcze przestrzeń na nowe usługi, które byłyby w stanie konkurować z tymi już dostępnymi i sprawdzonymi na rynku. Swój udział mają w tym też banki, które istotnie weszły do gry, jeżeli chodzi o oferowanie innowacyjnych produktów płatniczych swoim klientom”. 
  • „W odniesieniu do użyteczności usług płatniczych dla klientów, zwracamy uwagę na to, by „user experience” nie przysłaniało tych celów, które są związane z bezpieczeństwem systemu płatniczego i z tym, żeby kreować i podtrzymywać zaufanie użytkowników do systemu płatniczego i do płatności bezgotówkowych, bo na tym opiera się sukces tego systemu”.
  • „W odpowiedzi na nowy problem i ryzyko wygenerowane przez ten problem regulatorzy reagują w ten sposób, że wprowadzają nowe regulacje z nowymi wymogami do stosowania oraz obciążają organy nadzoru odpowiedzialnością za pilnowanie stosowania tych regulacji. Do tych zadań musimy się odpowiednio przygotować – zapewnić zasoby, kompetencje i rozwiązania organizacyjne. O ile w dużych państwach członkowskich, takich jak Polska, jest to, co do zasady, łatwiejsze, o tyle w państwach mniejszych, może to być problemem. Rynek zareaguje na to w ten sposób, że będzie poszukiwał jurysdykcji, gdzie ryzyko compliance jest niższe, tj. gdzie nadzór nie ma takich możliwości, żeby wyegzekwować regulacje w sposób, jaki zakłada unijny regulator. Będziemy mieli wtedy do czynienia z arbitrażem regulacyjnym czyli przenoszeniem się podmiotów, które mają mniejszy apetyt na ryzyko compliance do tych jurysdykcji, które wydają się być łagodniejsze”.
  • „To, co dla nas jest największym wyzwaniem, to wdrożenie tych regulacji do naszej praktyki i zapewnienie, że będą stosowane w sposób zgodny z tym, jak postrzegamy naszą rolę na rynku i cele, które realizujemy”.